Alexandr Beň

sólista opery / baryton

Rodák z ukrajinského Lucku se už během studií na lvovské Lysenkově Státní akademii stal laureátem mezinárodní pěvecké soutěže v Bělehradu. Po absolutoriu získal angažmá jako sólista lvovské Opery Ivana Franka. Zde debutoval v roce l99l titulní úlohou v opeře P. I. Čajkovského Evžen Oněgin, jež se stala jeho „erbovní“ rolí; zopakoval si ji nejen na scéně Jihočeského divadla, ale i v Národním divadle v Praze. V roce 1993 absolvoval pěvecké kurzy European Center for Opera and Vocal Arts v belgickém Gentu pod vedením basbarytonisty Toma Krause. Od roku l994 je předním sólistou operního ansámblu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Vytvořil tu celou plejádu velkých barytonových úloh, zejména ve Verdiho operách (Rigoletto, Traviata, Maškarní ples, Luisa Miller, Trubadúr, Aida, Síla osudu, Otello), ale i v operách veristických (Puccini, Giordano, Leoncavallo, Mascagni) a francouzských (Massenet, Gounod, Bizet). Z operního repertoáru 18. století a raného 19. století lze uvést jeho úspěšné hlavní role Figara v Lazebníku seviilském, Doktora Malatestu v Donu Pasqualovi či Belcoreho v Nápoji lásky a titulní roli Mozartova Dona Giovanniho, kterou úspěšně ztvárnil i před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově. Neminuly jej ani důležité postavy české operní literatury smetanovské (Vok Vítkovic, král Vladislav, Kalina), dvořákovské (Bohuš i Adolf). Zasloužené vavříny sklízel také jako Revírník z Janáčkových Příhod lišky Bystroušky uváděných před Otáčivým hledištěm v režii Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. Během své umělecké kariéry hostoval na většině českých operních scén. K jeho největším úspěchům na tomto poli patří ztvárnění role Zvířete v opeře Philipa Glasse Kráska a zvíře podle stejnojmenného filmu Jeana Cocteaua v režii Petra a Matěje Formana v pražském Národním divadle (2003). Bohatá je i jeho koncertní činnost, mimo jiné rád prezentuje písňovou tvorbu své rodné země.

Program

Únor 2025
Název Datum Začátek Konec Místo Volných míst
Komenský Čt  6.2. Začátek 19:00 Konec 20:45 Místo DK Metropol ČB Volných míst 20+ Detail inscenace
Komenský Po  10.2. Začátek 19:00 Konec 20:45 Místo Státní opera Praha Státní opera Praha Detail inscenace

Koupit tickets

Jakobín Po  24.2. Začátek 18:00 Konec 21:10 Místo DK Metropol ČB Volných míst 20+ Detail inscenace
Komenský  28.2. Začátek 10:00 Konec 11:45 Místo DK Metropol ČB Volných míst 0 Detail inscenace Vyprodáno
Březen 2025
Název Datum Začátek Konec Místo Volných míst
Pinocchio St  5.3. Začátek 10:00 Konec 12:00 Místo DK Metropol ČB Volných míst 20+ Detail inscenace Koupit za školu tickets
Pinocchio St  5.3. Začátek 19:00 Konec 21:00 Místo DK Metropol ČB Volných míst 20+ Detail inscenace

Repertoár

Prodaná nevěsta

Prodaná nevěsta

Bedřich Smetana

Komická opera pod širým nebem

Nejoblíbenější česká opera opět v Holašovicích mezi malebnými staveními, zapsanými na seznam památek UNESCO. Laskavý humor, venkovský fištrón i srdce na dlani – a především vynikající Smetanova hudba. To je Prodaná nevěsta, již si snad každý musí zamilovat. V sólových rolích vystoupí špičkoví tuzemští pěvci. Dále účinkuje sbor, orchestr a balet Jihočeského divadla a Dětský pěvecký sbor Jitřenka.

Opera Jihočeského divadla opět uvádí ikonické dílo české opery v unikátních kulisách hospodářských usedlostí Holašovic. Typická jihočeská vesnička si zachovala svou architektonickou podobu tzv. selského baroka z 19. století, a je tak naprosto autentickým dějištěm pro dobrodružné námluvy Mařenky a Jeníka, a zároveň je příslibem opravdu nezapomenutelného diváckého zážitku. Mimořádná je i kostýmní výprava s originálními blatskými kroji, které byly zhotoveny přímo pro tuto inscenaci, poněvadž obec je součástí významné kulturně historické oblasti jihočeských Blat.

Prodaná nevěsta je vlastně anekdota o nevěstě, kterou ženich prodá sám sobě. Byla napsána původně jako zpěvohra s mluvenými dialogy (1866) a sám skladatel ji označil jako „hračku“, jako vítané rozptýlení od vážných oper. Přesto se ale nerodila snadno. Smetana svůj osobitý „národní styl“ hledal a pečlivé cizeloval s vysokými uměleckými nároky a mnohými byl právě za to kritizován. Až čtvrtá verze opery se stala verzí finální (1870). Dílo začalo brzy sklízet obrovské úspěchy a sklízí je podnes. „Prodanka“, jak jsme si ji familiárně překřtili, se téměř okamžitě stala symbolem příslovečné české hudebnosti a smyslu pro humor. Vedle úsměvných momentů je ale podmanivá i svou opravdovostí a životaplností charakterů. Prostá lidovost se tu snoubí s hloubkou citu i poezií. Prodaná nevěsta je tak nejen zakladatelským dílem národní české opery, ale rovněž stále přitažlivou, laskavou i trochu sebeironickou hudební komedií, která oslovuje diváky napříč věkovým spektrem a zaslouženě patří ke zlatému fondu české i světové opery. 

Hudební nastudování a dirigentDavid Švec

RežieTomáš Ondřej Pilař

SbormistrMartin Veselý

KostýmyDana Haklová