Jana Šrejma Kačírková

Jana Šrejma Kačírková se narodila v Českých Budějovicích. V roce 2006 absolvovala Pražskou konzervatoř. V době studií získala řadu ocenění na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V roce 2006 se stala hostem v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Od roku 2010 je zde stálou členkou souboru opery. V rámci svého stálého angažmá nastudovala a účinkuje v rolích m.j. Eurydika – Orfeus v podsvětí (J. Offenbach), Violetta – La traviata (G. Verdi), Mařenka – Prodaná nevěsta (B. Smetana) a v titulní roli opery Anna Bolena (G. Donizetti). Je stálým hostem v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, divadle F. X. Šaldy v Liberci, divadle J. K. Tyla v Plzni a Národním divadle v Praze, kde debutovala v roce 2010 v roli Adiny z opery Nápoj lásky G. Donizzetiho. Od té doby zde vystupuje v roli Konstanze z Únosu ze serailu, Susanny z opery Figarova svatba, Terinky z opery Jakobín (A. Dvořák) a Donny Anny z opery Don Giovanni. Jana Šrejma Kačírková byla hostem řady významných mezinárodních festivalů - na letním festivalu v italském Ercolanu, v Teatro Politeama Greco v Lecce, festivalu Pafos Afrodite Festival na Kypru, Pražském jaru, Smetanově Litomyšli a festivalu Český Krumlov, na kterém účinkovala společně s José Curou. Vystupuje pod taktovkou dirigentů – T. Brauner, O. Dohnanyi, M. Doubravský, F. Drs, P. Gatto, R. Hein, P. Chromčák, M. Ivanovič, R. Jindra, J. Klecker, T. Netopil, M. Peschík, Mario De Rose, A. Sangiorgi,  A. Scarano, V. Spurný, J. Šrubař,  D. Švec, F. Zigante. Účinkuje v inscenacích režisérů M. Corradi, P. Formana, P. Gábora, L. Golata, O. Havelky, J. Heřmana, J. Kališové, P. Kartalova, I. Krejčího, M. Kukučky, J. Lauwerse, J. Menzela, J. Nekvasila, P. Mikuláštíka, C. Or, M. Otavy, J. Průdka, L. Pugliese, I. Racka, D. Radoka, S. Sandroniho, R. Szymikové, L. Štrose, L. Trpišovského a A. Thorwalda.

Je držitelkou tří ocenění Jihočeských Thálií, získala čestnou cenu festivalu Opera 2013 „Libuška“ za mimořádnou interpretaci v roli Gilda  z opery Rigoletto G. Verdiho, Cenu Thálie 2012 za ztvárnění role Julie z opery Romeo a Julie Ch. Gounoda a Cenu Thálie 2013 za mimořádný jevištní výkon v titulní roli Anna Bolena G. Donizzetiho ve stejnojmenné opeře.

Repertoár

Prodaná nevěsta

Prodaná nevěsta

Bedřich Smetana

Komická opera pod širým nebem

Nejoblíbenější česká opera opět v Holašovicích mezi malebnými staveními, zapsanými na seznam památek UNESCO. Laskavý humor, venkovský fištrón i srdce na dlani – a především vynikající Smetanova hudba. To je Prodaná nevěsta, již si snad každý musí zamilovat. V sólových rolích vystoupí špičkoví tuzemští pěvci. Dále účinkuje sbor, orchestr a balet Jihočeského divadla a Dětský pěvecký sbor Jitřenka.

Opera Jihočeského divadla opět uvádí ikonické dílo české opery v unikátních kulisách hospodářských usedlostí Holašovic. Typická jihočeská vesnička si zachovala svou architektonickou podobu tzv. selského baroka z 19. století, a je tak naprosto autentickým dějištěm pro dobrodružné námluvy Mařenky a Jeníka, a zároveň je příslibem opravdu nezapomenutelného diváckého zážitku. Mimořádná je i kostýmní výprava s originálními blatskými kroji, které byly zhotoveny přímo pro tuto inscenaci, poněvadž obec je součástí významné kulturně historické oblasti jihočeských Blat.

Prodaná nevěsta je vlastně anekdota o nevěstě, kterou ženich prodá sám sobě. Byla napsána původně jako zpěvohra s mluvenými dialogy (1866) a sám skladatel ji označil jako „hračku“, jako vítané rozptýlení od vážných oper. Přesto se ale nerodila snadno. Smetana svůj osobitý „národní styl“ hledal a pečlivé cizeloval s vysokými uměleckými nároky a mnohými byl právě za to kritizován. Až čtvrtá verze opery se stala verzí finální (1870). Dílo začalo brzy sklízet obrovské úspěchy a sklízí je podnes. „Prodanka“, jak jsme si ji familiárně překřtili, se téměř okamžitě stala symbolem příslovečné české hudebnosti a smyslu pro humor. Vedle úsměvných momentů je ale podmanivá i svou opravdovostí a životaplností charakterů. Prostá lidovost se tu snoubí s hloubkou citu i poezií. Prodaná nevěsta je tak nejen zakladatelským dílem národní české opery, ale rovněž stále přitažlivou, laskavou i trochu sebeironickou hudební komedií, která oslovuje diváky napříč věkovým spektrem a zaslouženě patří ke zlatému fondu české i světové opery. 

Hudební nastudování a dirigentDavid Švec

RežieTomáš Ondřej Pilař

SbormistrMartin Veselý

KostýmyDana Haklová