- Jihočeské divadlo
- Balet
- Ansámbl
- Jana Prašničková
Program
- Srpen 2025
- Září 2025
- Říjen 2025
Název | Datum | Začátek | Konec | Místo | Volných míst | |||
Šípková Růženka | Pá 1.8. | Začátek 20:30 | Konec 22:00 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Šípková Růženka | So 2.8. | Začátek 20:30 | Konec 22:00 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Šípková Růženka | Ne 3.8. | Začátek 20:30 | Konec 22:00 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Šípková Růženka | Út 5.8. | Začátek 20:30 | Konec 22:00 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Šípková Růženka | St 6.8. | Začátek 20:30 | Konec 22:00 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace | ||
Šípková Růženka | Čt 7.8. | Začátek 20:30 | Konec 22:00 | Místo Otáčivé hlediště | Volných míst 20+ | Detail inscenace |
Program na tento měsíc pro Vás připravujeme.
Název | Datum | Začátek | Konec | Místo | Volných míst | |||
Mladí, krásní a navždy | So 11.10. | Začátek 18:00 | Konec 19:00 | Místo Budova JD | Volných míst 20+ | Detail inscenace |
Repertoár

Mechanický pomeranč
Tomáš Rychetský, Ondřej Vinklát
Surreální taneční groteska
Vize budoucnosti, která se stala naší současností. Právě ta fascinovala Mad Max, Orwelův 1984, Buῆuelův Zlatý věk, kyberpunk, Kubricka, Anthonyho Burgesse a také balet Jihočeského divadla. Vůbec poprvé převedené legendární dílo Mechanický pomeranč do taneční inscenace. Dekadentně surreální taneční groteska odkrývá, co se stane, když se mocní rozhodnou udělat z nás své loutky. Necháme se?
Mechanický pomeranč získal cenu za nejlepší choreografii na Soutěžní přehlídce současné taneční tvorby BALET 2023. Zároveň obdržel čestné uznání za původní hudbu a scénografii. Sebastiano Mazzia pak obdržel cenu za nejlepší sólistický výkon v roli Alexe, za svůj výkon v hlavní roli Alexe byl také nominován na Cenu Thálie 2022.
„...Kontroverzní téma je zpracováno bez zbytečně zatěžující narace. Obrazivá choreografie oproštěná od jakýchkoliv baletních klišé si chvílemi zakládá na milimetrovém timingu, aby vzápětí propukla ve spontánní, živočišný tanec. Z Kubrickova filmu se skvěle podařilo přenést ono "estetické povýšení" násilí skrze hudbu a výtvarné umění. Acherova zvuková stopa si hraje s odkazy na Beethovena a pracuje s hovorovou češtinou; minimalistické výtvarné řešení Evy Jiřikovské překvapuje rafinovanými průhledy a postupně odkrývanou symbolikou. A pak je tu ještě skvělý Sebastiano Mazzia v roli Alexe. Zkrátka nečekané, do paměti se zarývající,“ napsal Roman Vašek (Institut umění - Divadelní ústav)

Mladí, krásní a navždy
Jana Burkiewiczová
Pro úspěch udělám cokoli. Ale bude to stačit?
Talentová soutěž v tanci, ve které je ale cosi trochu jinak. Zdá se, že o tanec tu jde až v druhé řadě. A nikdo už to ani neskrývá.
Sedmnáct posledních soutěžících z různých koutů světa, s různými důvody, proč jsou právě tady. Konečně jsou ve finále. Nyní jde o všechno. Výhra je na dosah. A s ní spojené sláva, peníze, úspěch. Rozhoduje talent, nadání, schopnosti. Jenže také odolnost, atraktivita, sebeprezentace, životní příběh... I ten se ostatně dá přizpůsobit poptávce. Všechno se dá přizpůsobit poptávce. A tu řídí nejen neviditelná ruka trhu. Stejná startovní čára, a přece ne. Hlavně, ať není nuda! Se ztrátami se počítá - vždycky přece někdo musí z kola ven.
Inscenace o jednom z fenoménů současného zábavního průmyslu, a tím je talentová soutěž, z níž už se ale stává spíše velmi krutá reality show. Urputný závod o to, kdo nabídne víc, kdo vydrží víc, kdo je ideálním produktem marketinkové mašinérie na další zisk. Platí ještě vůbec nějaká pravidla? A je tu někdo, kdo v pravý moment řekne „Tak dost!‟?
Choreografka a režisérka Jana Burkiewiczová se ve své nejnovější autorské inscenaci zamýšlí nejen nad tématem spotřební zábavy, ale především nad tématem tlaku, nároků a očekávání, které dnes klade společnost na jedince nejen na poli umění, showbusinessu. Nárok na život má přeci jen ten, kdo je úspěšný, kdo dokáže být každým dnem víc a víc svěží, výkonnější, zábavnější, dokonalejší. Všichni se, zdá se, účastníme více či méně dobrovolně velmi podivné soutěže.
Inscenační program v online podobě najdete ZDE.
ChoreografieJana Burkiewiczová
Scénář a režie Jana Burkiewiczová
Spolupráce na scénáři a dramaturgieMartina Kinská
HudbaJiří Konvalinka

Balet do škol
Vážení pedagogové, v sezóně 2023/2024 odstartoval pilotní projekt "Balet do škol". Prostřednictvím tohoto projektu chceme seznámit mladé potencionální publikum s aktuálními formami tance, přiblížit dětem, jak taneční divadlo může vypadat (krátké taneční ukázky z inscenací) a zapojit je do pohybu – ukázky prvků vhodné k domácímu použití dětmi, ale i pedagogy na hodinách tělesné výchovy. Chceme ukázat, že divadlo má i v 21. století své místo a balet Jihočeského divadla má různé formy, není jen „na špičkách“. Chceme v dětech probudit touhu vyzkoušet si něco nového společně s našimi profesionálními tanečníky a přibližit dětem krásu i náročnost tohoto povolání.
Projekt je komunikačně podporován odborem školství magistrátu města České Budějovice.
Cena programu na jedno dítě: 120,- Kč.
Pokud Vás koncepce projektu zaujala, neváhejte nás kontaktovat a požádat o další informace na emailu: vendula.kecova@jihoceskedivadlo.cz

Šípková Růženka
P. I. Čajkovskij
Baletní pohádkový příběh před Otáčivým hledištěm
1. - 7. 8. 2025
Jedna z nejkrásnějších pohádek převedená do taneční inscenace potěší všechny příznivce klasického baletu na špičkách. Společně se sólisty baletu JD se v této verzi Šípkové Růženky představí členové Bohemia Baletu. Kostýmy i scénu vytvořil jeden z nejvýznamnějších českých divadelních výtvarníků Josef Jelínek, choreografie se ujal Jaroslav Slavický a umělecký ředitel Bohemia Baletu.
Představení je opatřeno titulky v češtině, angličtině a němčině (vhodné i pro sluchově postižené). Více informací ZDE.
Choreografie, režie a dramaturgieJaroslav Slavický
Původní choreografieMarius Petipa
Asistenti choreografieLukáš Slavický
Asistenti choreografieKateřina Slavická