Anastasiya Roytman
Na současném mezinárodním operním nebi je Anastasiya Roytman (*1980) považována za jeden z nejzajímavějších pěveckých talentů. Kariéru zahájila jako mezzosopranistka – debutovala v pouhých šestnácti letech jako Orfeus v Gluckově opeře Orfeus a Eurydika za doprovodu Kaliningradské filharmonie, poté se stala historicky nejmladší posluchačkou proslulé Hudební akademie Gněsinových v Moskvě. Její mimořádný pěvecký talent ji záhy přivedl k debutu na prknech zdejšího Velkého divadla, v zahraničí se poprvé představila v titulní roli Bizetovy Carmen na festivalu Lyrique-en-Mer v Belle Ile ve Francii. Její oslnivý dramatický hlas a úchvatný jevištní zjev ji vzápětí přivedly i za oceán (v USA vystoupila v prestižní new-yorské Carnegie Hall) a na africký kontinent: na společném turné se souborem Dánského královského baletu a mezinárodním pěveckým ansámblem sklidila úspěch v titulních rolích Massenetova oratoria La vierge a ve Verdiho Traviatě. Na severoamerickém kontinentě, který se stal jejím domovem, pravidelně vystupuje v New Yorku a Chicagu, v Latinské Americe diváci tleskali například její Mimì v Teatro Morelos v mexickém městě Toluca. Na starém kontinentně sklízela úspěchy v Mozartově opeře La clemenza di Tito za doprovodu Mnichovské filharmonie a na mnoho dalších evropských scénách. Anastasiya Roytman je rovněž renomovanou koncertní pěvkyní, k jejím nejúspěšnějším kreacím na tomto poli náleží sopránové sólo v provedení Mahlerovy Čtvrté symfonie G dur na festivalu v New Hamsphire či účast při uvedení Mandelssohnova oratoria Eliáš v Chicagu. K jejím klíčovým jevištním úlohám patří Taťána (Evžen Oněgin), Tósca, Elle v Poulencově opeře Lidský hlas, Violetta, Senta v Bludném Holanďanu, Rusalka ve stejnojmenné opeře A. S. Dargomyžského aj. Je také laureátkou řady mezinárodních pěveckých soutěží (za všechny jmenujme Die Wiener Festivalbrücken ve Vídni a Metropolitan Opera National Council v New Yorku.