Jiří Štrunc

dirigent

Narozen v roce 1969. Vystudoval hru na housle na konzervatoři v Plzni a obor dirigování na Akademii múzických umění v Praze (1995). V roce 1993 absolvoval studijní pobyt v Guildhall School of Music v Londýně a mistrovské kurzy u prof. Helmutha Rillinga (1992–1993, Praha, Stuttgart, USA). Získal řadu ocenění na dirigentské soutěži Pražského jara 1995 (cena pro nejlepšího českého účastníka, Cena Nadace Gideona Kleina, Cena na památku dirigenta Rafaela Schächtera a Cena hlavního města Prahy). Od roku 1997 byl stálým dirigentem opery Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde nastudoval několik desítek operních titulů českého i světového repertoáru (mj. Mozartova Kouzelná flétna, Don Giovanni, Cosi fan tutte a Figarova svatba, Bizetova Carmen, Boitův Mefistofeles, Pucciniho Manon Lescaut, Bohéma, Turandot, Gianni Schicchi a Tosca, Verdiho Trubadúr, La traviata, Síla osudu, Nabucco a Rigoletto, Čajkovského Evžen Oněgin a Panna orleánská, Musorgského Boris Godunov, Straussova Salome, Wagnerův Bludný Holanďan, Smetanova Prodaná nevěsta, Dvě vdovy, Hubička a Tajemství, Dvořákova Rusalka a Čert a Káča, Janáčkova Její pastorkyňa a Příhody lišky Bystroušky, Martinů Veselohra na mostě, Ženitba, Voják a tanečnice a další). Ve světové premiéře nastudoval v roce 1999 operu Zdeňka Lukáše Veta za vetu. V letech 2003 a 2005 řídil více než 40 představení při hostování plzeňské opery v Japonsku (La traviata, Madama Butterfly, Prodaná nevěsta, Trubadúr, Carmen). V letech 2006–2011 byl dirigentem Státní opery Praha (Madama Butterfly, Bohéma, Sedlák kavalír, Komedianti, Rusalka a Trubadúr), od 1. 1. 2012 do 30. 6. 2023 byl dirigentem Opery Národního divadla a Státní opery, kde kromě dirigování řady titulů nastudoval Stravinského melodram Perséphone a operu Toufar Aleše Březiny (2013) a Verdiho Macbetha (2015). Ve Státním divadle v Košicích uvedl Madama Butterfly. Soustavně se věnuje také symfonické hudbě. V letech 1996–2000 působil jako dirigent Karlovarského symfonického orchestru, v sezoně 2010/2011 zde byl šéfdirigentem a poté se stal hostujícím dirigentem. Od roku 2004 pravidelně spolupracuje s Gunma Symphony Orchestra a Yamagata Symphonic Orchestra (Japonsko) a s řadou domácích symfonických orchestrů (Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Český národní symfonický orchestr, Filharmonie B. Martinů ve Zlíně, Plzeňská filharmonie, PKF – Prague Philharmonia, Filharmonie Hradec Králové, Jihočeská komorní filharmonie a další), pravidelně vystupuje na mezinárodních hudebních festivalech Pražské jaro a Smetanova Litomyšl. Pedagogicky působil od roku 1992 na konzervatoři v Plzni, v letech 2009–2011 rovněž na katedře dirigování Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze.

Od sezóny 2023-24 je šéfdirigentem opery DJKT v Plzni.

Program

Únor 2025
Název Datum Začátek Konec Místo Volných míst
Komenský Čt  6.2. Začátek 19:00 Konec 20:45 Místo DK Metropol ČB Volných míst 20+ Detail inscenace
Komenský Po  10.2. Začátek 19:00 Konec 20:45 Místo Státní opera Praha Státní opera Praha Detail inscenace

Koupit tickets

Komenský  28.2. Začátek 10:00 Konec 11:45 Místo DK Metropol ČB Volných míst 0 Detail inscenace Vyprodáno

Repertoár

Komenský

Komenský

Jan Jirásek

Jeden z nejhlubších lidských příběhů, jaké naše dějiny znají

Zbrusu nová opera držitele dvou Českých lvů Jana Jiráska, zkomponovaná na objednávku Jihočeského divadla, vás filmovou rychlostí provede neklidnou Evropou 17. století. A zde, na pozadí válečných bouří a požárů, spatříte jeden z nejhlubších lidských příběhů, jaké naše dějiny znají.

O tom, jak v labyrintu třicetileté války, morových ran, náboženské netolerance, osobních tragédií a života v emigraci najít ráj srdce.

Chcete o inscenaci vědět víc? Zajděte si na náš lektorský úvod. Začínáme půl hodiny před představením. Vstup na lektorské úvody je zahrnut v ceně vstupenky.

Už nyní si však můžete přečíst zážitkový obsah inscenace. Najdete v něm spoustu zajímavostí s odkazy a můžete se tak na představení už nyní příjemně naladit. Udělejte si s operou život ještě hezčí, než je! Můžete si také poslechnout podcast s autorem hudby Janem Jiráskem. 

Inscenační program v online podobě najdete ZDE.

 

Za mimořádný jevištní výkon v oboru opery byla za roli Mámení v opeře Komenský Markéta Klaudová oceněna Jihočeskou Thálií za rok 2023. V kategorii mužů získal ocenění Jakub Hliněnský za roli Komenského s přihlédnutím k roli Velekněze v opeře Samson a Dalila.

Hudební nastudování a dirigentJiří Štrunc

RežieTomáš Ondřej Pilař

LibretoTomáš Jarkovský

Scénografie Marek Kubát