Jiří Štrunc

dirigent

Narozen v roce 1969. Vystudoval hru na housle na konzervatoři v Plzni a obor dirigování na Akademii múzických umění v Praze (1995). V roce 1993 absolvoval studijní pobyt v Guildhall School of Music v Londýně a mistrovské kurzy u prof. Helmutha Rillinga (1992–1993, Praha, Stuttgart, USA). Získal řadu ocenění na dirigentské soutěži Pražského jara 1995 (cena pro nejlepšího českého účastníka, Cena Nadace Gideona Kleina, Cena na památku dirigenta Rafaela Schächtera a Cena hlavního města Prahy). Od roku 1997 byl stálým dirigentem opery Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde nastudoval několik desítek operních titulů českého i světového repertoáru (mj. Mozartova Kouzelná flétna, Don Giovanni, Cosi fan tutte a Figarova svatba, Bizetova Carmen, Boitův Mefistofeles, Pucciniho Manon Lescaut, Bohéma, Turandot, Gianni Schicchi a Tosca, Verdiho Trubadúr, La traviata, Síla osudu, Nabucco a Rigoletto, Čajkovského Evžen Oněgin a Panna orleánská, Musorgského Boris Godunov, Straussova Salome, Wagnerův Bludný Holanďan, Smetanova Prodaná nevěsta, Dvě vdovy, Hubička a Tajemství, Dvořákova Rusalka a Čert a Káča, Janáčkova Její pastorkyňa a Příhody lišky Bystroušky, Martinů Veselohra na mostě, Ženitba, Voják a tanečnice a další). Ve světové premiéře nastudoval v roce 1999 operu Zdeňka Lukáše Veta za vetu. V letech 2003 a 2005 řídil více než 40 představení při hostování plzeňské opery v Japonsku (La traviata, Madama Butterfly, Prodaná nevěsta, Trubadúr, Carmen). V letech 2006–2011 byl dirigentem Státní opery Praha (Madama Butterfly, Bohéma, Sedlák kavalír, Komedianti, Rusalka a Trubadúr), od 1. 1. 2012 do 30. 6. 2023 byl dirigentem Opery Národního divadla a Státní opery, kde kromě dirigování řady titulů nastudoval Stravinského melodram Perséphone a operu Toufar Aleše Březiny (2013) a Verdiho Macbetha (2015). Ve Státním divadle v Košicích uvedl Madama Butterfly. Soustavně se věnuje také symfonické hudbě. V letech 1996–2000 působil jako dirigent Karlovarského symfonického orchestru, v sezoně 2010/2011 zde byl šéfdirigentem a poté se stal hostujícím dirigentem. Od roku 2004 pravidelně spolupracuje s Gunma Symphony Orchestra a Yamagata Symphonic Orchestra (Japonsko) a s řadou domácích symfonických orchestrů (Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Český národní symfonický orchestr, Filharmonie B. Martinů ve Zlíně, Plzeňská filharmonie, PKF – Prague Philharmonia, Filharmonie Hradec Králové, Jihočeská komorní filharmonie a další), pravidelně vystupuje na mezinárodních hudebních festivalech Pražské jaro a Smetanova Litomyšl. Pedagogicky působil od roku 1992 na konzervatoři v Plzni, v letech 2009–2011 rovněž na katedře dirigování Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze.

Od sezóny 2023-24 je šéfdirigentem opery DJKT v Plzni.

Program

Listopad 2024
Název Datum Začátek Konec Místo Volných míst
Komenský Čt  7.11. Začátek 19:00 Konec 20:45 Místo DK Metropol ČB Volných míst 20+ Detail inscenace

Program na tento měsíc pro Vás připravujeme.

Prosinec 2024

Program na tento měsíc pro Vás připravujeme.

Leden 2025
Únor 2025
Název Datum Začátek Konec Místo Volných míst
Komenský Po  10.2. Začátek 19:00 Konec 20:45 Místo Státní opera Praha Státní opera Praha Detail inscenace

Koupit tickets

Repertoár

Komenský

Komenský

Jan Jirásek

Historické panorama ve světové premiéře

 

Zbrusu nová opera držitele dvou Českých lvů Jana Jiráska, zkomponovaná na objednávku Jihočeského divadla, vás filmovou rychlostí provede neklidnou Evropou 17. století. A zde, na pozadí válečných bouří a požárů, spatříte jeden z nejhlubších lidských příběhů, jaké naše dějiny znají.

O tom, jak v labyrintu třicetileté války, morových ran, náboženské netolerance, osobních tragédií a života v emigraci najít ráj srdce.

Chcete o inscenaci vědět víc? Zajděte si na náš lektorský úvod. Začínáme půl hodiny před představením. Vstup na lektorské úvody je zahrnut v ceně vstupenky.

Už nyní si však můžete přečíst zážitkový obsah inscenace. Najdete v něm spoustu zajímavostí s odkazy a můžete se tak na představení už nyní příjemně naladit. Udělejte si s operou život ještě hezčí, než je! Můžete si také poslechnout podcast s autorem hudby Janem Jiráskem. 

Za mimořádný jevištní výkon v oboru opery byla za roli Mámení v opeře Komenský Markéta Klaudová oceněna Jihočeskou Thálií za rok 2023. V kategorii mužů získal ocenění Jakub Hliněnský za roli Komenského s přihlédnutím k roli Velekněze v opeře Samson a Dalila.

Hudební nastudování a dirigentJiří Štrunc

RežieTomáš Ondřej Pilař

LibretoTomáš Jarkovský

Scénografie Marek Kubát