Interaktivní obsah opery Cosi fan tutte

První dějství
Příběh se podle libretisty Lozenza Da Ponteho odehrává v Neapoli, jihoitalském městě pod Vesuvem s bohatou historií a slavnou lanovou dráhou. Dva zamilovaní mladíci Ondra a Kuba si dosti sebevědomě vykládají o svých snoubenkách, a že nad jejich věrnost není. Do jejich hovoru se po chvíli poněkud uštěpačně vloží Doktor Sláma, „ženská věrnost milé děti, je jako himalájský Yetti“ a oba popuzené mládence vyprovokuje k sázce značného obnosu na věrnost svých snoubenek. Ostatně partnerská věrnost a důvěra je leckdy pověstnou Achillovou patou našich vztahů podnes. Oba mládenci se tedy furiantsky zaváží plnit Doktorovy instrukce, a pokud se do druhého dne nepodaří usvědčit jejich snoubenky z nevěry, vyhráli. Doktor jim okamžitě nařizuje, aby se se svými snoubenkami, Dorkou a Lízou rozloučili a na oko odjeli se svým plukem na frontu. Tato scéna je doprovázena působivým vojenským sborem. (V odkazu, si ho můžete poslechnout a prohlédnout ve velmi nevšedním podání.) Vzápětí se s oba vracejí zpět v přestrojení a snaží se svést si své snoubenky navzájem. Dívky razantně odolávají. Doktor se pokusí s příslibem odměny získat na svou stranu Růžu, která pomáhá oběma dívkám v domácnosti. Oba muži pak předstírají, že se otrávili z nešťastné lásky arzenikem, aby vzbudili soucit. (Věděli jste, že arzenik se v malých dávkách užíval i jako lék a byl vlastně prvním chemoterapeutikem, tedy lékem proti zhoubnému nádorovému bujení?) Lízu s Dorkou tohle počínání pochopitelně vyleká, jako přivolaný doktor se v převleku objeví Růža a počne mládence „resuscitovat“. V textu této pasáže je narážka historického lékaře F. A. Mesmera, s nímž se Mozart patrně opravdu znal. Jaromír Nohavica libreto přebásnil nesmírně vtipně – v tomto okamžiku se např. „Doktor – Růža“ chlubí svým uměním těmito slovy: „Pod mojí péčí se mrtvý léčí a chromý vstává, bezruký mává a funebráci nemají práci… zde tento magnet darován byl mi doktorem Mesmerem…“ O vzniku Nohavicova libreta existuje i poutavý dokument. Vraťme se ale k příběhu. Dívky v tomto okamžiku zároveň začínají poznávat, kdo jsou mládenci zač, pořádně se dopálí a vyženou oba z domu.

Druhé dějství
Dorka a Líza nechápou, co s nimi jejich snoubenci hrají za hru, ale Růža je svou árií „Od patnácti, od patnácti“ (Una donna a quindici anni), která patří k nejoblíbenějším koncertním číslům snad všech mladých sopranistek, ponouká natolik přesvědčivě, že se rozhodnou dát věcem volný průběh – pochopitelně „odsaď pocaď“ – a zároveň se pobavit na úkor mužů, kteří se je klopotně snaží svádět a myslí si, že jsou nepoznáni. Dorka tuhle hru zvládá s větším nadhledem, Líza se zdráhá, přeci jen se jí to více dotýká. Je to však hodně tenký led, navíc obě netuší, k jakému konci vlastně pánové, povzbuzovaní doktorem, sázkou a později i soupeřením mezi sebou, směřují. Každý úspěch je vlastně Pyrrhovým vítězstvím, což Kuba komentuje v árii Vzácné dámy. Poslechněte si ji od autora českého libreta, zpěváka a textaře Jarka Nohavici. Když dívky tedy nakonec souhlasí se svatbou, zrovna během podpisu svatebních smluv se náhle „vrací vojsko“ i s Ondrou a Kubou. Oba pánové se tedy rychle zbaví převleku, aby se mohli objevit ve své skutečné podobě. Zpočátku samozřejmě dělají jakoby nic a vítají se se svými snoubenkami, po chvíli se však provalí manželská smlouva a oba muži ztropí žárlivou scénu. Dívky jsou v šoku a nechápou, o co jim tedy šlo, načež vzápětí vyjde najevo i nekalá sázka pánů a ženám dojde, co měla celá maškaráda znamenat. Cítí se poníženy. Hněv se nakonec právem obrací proti Doktoru Slámovi. Jestli se ale konflikt mezi snoubenci opravdu podaří urovnat, to zůstává i přes optimisticky vyznívající závěr otázkou. 

Mimochodem…
Mozart měl poměrně hodně blízko k českému prostředí a jeho opery měli v Praze opravdu velký úspěch. Jeho životem je také volně inspirována hra Petera Shaffera, podle níž vznikl slavný oscarový Amadeus režiséra Miloše Formana.
Opera Così fan tutte je bez pochyb jedním z Mozartových vrcholných děl a je jí také věnován jeden díl populárně naučného seriálu To je opera.
Kdybyste si chtěli před návštěvou opery přečíst libreto, anebo se k němu pak vrátit, najdete ho celé na oficiálních stránkách Jaromíra Nohavici.
Víte co je pravdy na takzvaném Mozartově efektu a nakolik opravdu stimuluje mozkovou činnost? Tak až se budete třeba učit ke zkouškám anebo jen pro radost, pusťte si Mozarta, třeba tady máte krásných 6 hodin v kuse.

„S úsměvem se má vše brát,
všeho s mírou, s láskou i vírou.
Moudrý chápe lásky řád,
méně ptá se, víc má rád.
Děkujeme, balíme, víc o lásce nevíme
A co víme, smlčíme, tím se s vámi loučíme!“
*

* Všechny verše, není-li uvedeno jinak, jsou vybrány z libreta opery Cossì fan tutte, přebásněného Jaromírem Nohavicou.